Skip to content

Publicaties

Publicaties vanuit het onderzoeksteam

Publicaties Internationaal

  • Wienen, A.W., Reijnders, I. Van Aggelen, M.H, Bos, E.H., Batstra, L. & De Jonge, P. (2018). The relative impact of school-wide positive behavior support on teachers’ perceptions of student behavior across schools teachers and students. Psychology in the Schools, 25(2), 165–181.
  • Wienen, A. W., Batstra, L., Thoutenhoofd, E., de Jonge, P., & Bos, E. H. (2018). Teachers’ perceptions of behavioral problems in Dutch primary education pupils: The role of relative age. PLoS ONE, 13(10), [0204718]. DOI: 10.1371/journal.pone.0204718
  • Wienen, A.W., Batstra, L., Thoutenhoofd, E., Bos, E.H. & De Jonge, P. (2018). Do
    troublesome pupils impact teacher perception of the behavior of their classmates?European Journal of Special Needs Education. 1 – 10. doi.org/10.1080/08856257.2017.1421600
  • Meerman, te S., Batstra, L., Grietens, H. & Frances, A. (2017). ADHD: a critical update for educational professionals. Link
  • Meerman, te S., Batstra, L., Hoekstra, R. & Grietens, H. (2017). Study books on ADHD genetics: balanced or biased? Link
  • Batstra, L., Meerman, te S., Conners, K. & Frances, A. (2017). Correspondence. Link
  • Krabbe, E.E., Thoutenhoofd, E.D., Conradi, M., Pijl, S.J., Batstra, L. (2014).Birth month as a predictor of ADHD medication use in Dutch school classes. European Journal of Special Needs Education, 29(4), .. 571-578
  • Batstra, L., Nieweg, E.H., Hadders-Algra, M. (2014). Exploring five common assumptions on Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Acta Paediatrica, 103(7): 696-700.
  • Batstra, L., Nieweg, E.H., Pijl, S.J., Tol, D.G. van, Hadders-Algra, M. (2014). Childhood ADHD: A stepped diagnosis approach. Journal of Psychiatric Practice, 20(3), 169-177.
  • Batstra, L., Thomas, R., Mitchell, G. (2013). Attention-deficit/hyperactivity disorder: Authors’ reply to Cortese. BMJ 2013;347:f7080. link
  • Thomas, R., Mitchell, G., Batstra, L. (2013). Attention-deficit/hyperactivity disorder: are we helping or harming? BMJ;347:f6172. link
  • Frances, A. & Batstra, L. (2013) Why so many epidemics of childhood mental disorder? Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 34(4), 291-292. link
  • Batstra, L. & Thoutenhoofd, E.D. (2012) The risk that DSM-5 will further inflate the diagnostic bubble. Current Psychiatry Reviews , 8, 260-263. link
  • Batstra, L. & Frances, A. (2012) Diagnostic inflation: Causes and a suggested cure. Journal of Nervous and Mental Disease, 200(6):474-9. link
  • Batstra, L., Hadders-Algra, M., Nieweg, E.H., Tol, D.G. van, Pijl, S.J., Frances A. (2012) Child emotional and behavioral problems: reducing overdiagnosis without risking undertreatment. Developmental Medicine & Child Neurology, Jun;54(6):492-494. link
  • Batstra, L. & Frances, A. (2012) DSM-5 further inflates ADHD. Journal of Nervous and Mental Disease, 200(6):486-8. link
  • Batstra, L. & Frances, A. (2012). Holding the line against diagnostic inflation. Psychotherapy and Psychosomatics , 81, 5-10. link

Nederlandse publicaties

  • Wienen, A.W. (2019). Van kind naar context (februarinummer van Pedagogiek in de Praktijk)
  • Batstra, L. (2018). Wat is er mis met een stoornis? Passend Onderwijs Magazine, nr 3, pp6-9. Te lezen via http://www.drukendwars.nl/wat-is-er-mis-met-een-stoornis/
  • Batstra, L.  (2018). Interview over de misverstanden over ADHD. Tijdschrift voor Remedial Teaching, nr 2, pp26-28. Te lezen via  http://www.drukendwars.nl/laura-batstra-mistanden-van-adhd/
  • Te Meerman, S. (2018). Binnenkort heeft iedereen ADHD. Over reïficatie en bijgeloof. GGZTotaal, Mei, pp. 20-23. Te lezen via: http://www.drukendwars.nl/adhd-over-reificatie-en-bijgeloof/
  • Foget, L.E., Van Haeringen, C.J. Te Meerman, S., Batstra, L. (2017). Wat leert de jeugd van educatieve kinderboeken en ADHD? Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 56 (9-10), 170-182409 (september-oktober 2017). link
  • Batstra, L., Nieweg, E.H., Engelsman, R.C.A. & Hadders-Algra, M. (2014). Een ‘Stepped Diagnosis’ aanpak voordrukke, dwarse en dromerige kinderen. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 53 (10), 409 (oktober 2014).
  • Postma-van der Woude, P., Joolingen,J. van & Batstra, L. (2014). De visie op ADHD, standvastig of beïnvloedbaar? Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 53 (10), 384 (oktober 2014)
  • Batstra, L. (2013). Epiloog. In: Ingnaas Devisch (ed). Ziek van gezondheid. Voor elk probleem een pil? Antwerpen: De Bezige Bij, p 149-162.
  • Krabbe, E., Batstra, L., Conradi, M., Pijl, S. (2013). Jong gedrag vaak verward met ADHD: Vroege leerlingen krijgen te snel diagnose en medicatie. Medisch Contact, 23, 1241-1243.
  • Batstra, L. & Frances, A. (2013). Psychiatrische overdiagnostiek voorkomen zonder onderbehandeling te riskeren. De Psycholoog, 6, 10-17. link
  • Thoutenhoofd, E.D. & Batstra, L. (2013). Overleeft de psychiatrie de DSM-5? De Psycholoog, 48(3), 10-17.
  • Batstra, L. (2012) Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds link
  • Nieweg, E.H. & Batstra, L. (2012). Medicamenteuze behandeling van ADHD bij kinderen en adolescenten. Geneesmiddelenbulletin, 46(11), 121-129. link
  • Batstra, L. (2012). Red de diagnose ADHD. De Psycholoog, 47(7-8), 26-30.