Ontstaan
Druk & Dwars is ontstaan toen initiatiefnemer Laura Batstra ontslag nam van haar baan als psycholoog en behandelaar in de kinderpsychiatrie. Ze deed dit uit onvrede en zorg over het gemak waarmee kinderen psychische classificaties zoals ADHD en medicijnen kregen. Binnen de kinderpsychiatrie was hier geen discussie over mogelijk, zoals in dit interview uit 2011 duidelijk wordt. Daarom gooide Laura het over een andere boeg, en ontwikkelde ze vanuit haar nieuwe baan bij Orthopedagogiek, samen met een basisteam en verschillende andere partijen, een normaliserende en kindvriendelijke benadering van energieke en eigenzinnige kinderen.
Deelnemende partijen
In de jaren 2014 – 2020 is Druk & Dwars in samenwerking met de Hanzehogeschool Groningen verder uitgerold. Inmiddels is de gehele projectorganisatie in handen van de Rijksuniversiteit Groningen en het Noordelijk Onderwijsgilde. Druk & Dwars werkt nauw samen met de gemeenten Eemsdelta, Groningen, Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. Het team van Druk & Dwars ontwikkelt haar aanbod op basis van vragen uit de praktijk en bouwt aan bruggen tussen wetenschap en praktijk.
Missie & visie
Veel kinderen vertonen eigenzinnig, druk, dwars en ander gedrag dat moeilijk matcht met de eisen van de huidige samenleving. Sommige ouders, leerkrachten en pedagogisch mederwerkers zoeken handvatten bij dit gedrag, maar willen niet gelijk het hulpverleningscircuit in. Voor hen is het aanbod van Druk & Dwars bedoeld. Door laagdrempelige hulp aan te bieden bij milde problemen, hopen we waar mogelijk onnodige psychiatrische classificaties en behandelingen bij kinderen te voorkomen, zodat specialistische hulp bewaard kan blijven voor degenen met de meest ernstige en hardnekkige problematiek. We noemen dit ‘Stepped Diagnosis’. Klik hier voor meer informatie over het Stepped Diagnosis model.