Door: Marc Conradi
“Hee, Niet ok, Niet ok, dat is geen ADHD. No way! Nee, zo’n labeltje zegt niks, nee ’t boeit geen ene reet. Geen reden of verklaring, Yo ’t is maar dat je ’t weet.”
Dr. San the Man rapte zijn boodschap door de zaal in hotel Van der Valk te Drachten waar zeventig licht ontstelde deelnemers aan de inspiratiedag van Druk & Dwars hem met open mond aankeken. Zaten ze hier wel goed? Ja zeker, maar ontregelen is iets wat je aan het team van Druk & Dwars wel kunt overlaten. Serieuze zaken als de wetenschap en de praktijk betreffende het etiketteren en daarmee stigmatiseren van kinderen worden al jaren met meer en meer succes ontregeld. Af en toe met gestrekt been erin om de misvattingen te bestrijden, maar altijd gestaafd door wetenschappelijk onderzoek en vanuit de onvoorwaardelijke acceptatie van het kind. Het kind dat geen stoornis heeft, maar soms wel om wat vriendelijke bijsturing vraagt.
Op deze eerste inspiratiedag georganiseerd door het Noordelijk Onderwijs Gilde kwamen zeventig mensen af, afkomstig uit onderwijs, zorg en beleid. Ze lieten zich inspireren door Laura Batstra en haar Druk & Dwars team, door de trainers en directeur van het Onderwijsgilde, en vooral ook door elkaar. In de afsluitende discussie werd veel gesproken over enerzijds de theoretische onderbouwing van het Druk & Dwars gedachtengoed en anderzijds over de praktische uitwerking daarvan:
- Richten we ons alleen op kinderen met ADHD? Nee, in principe geven de trainingen nuttige handvatten voor de omgang met alle kinderen. Het is zelfs bruikbaar om een hele groep harmonieus te krijgen. Een aantal leerkrachten kreeg een ontspoorde groep (stoelen door de klas) met de D&D handvatten, veel engelengeduld en een consequente aanpak in drie weken weer tot rust.
- Kunnen we niet met veel meer partijen samenwerken? Ja! Samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang ontstaat op meer en meer plekken, maar het zou helemaal fantastisch zijn als dit uitgebreid kan worden naar ouders en zorg. Bijvoorbeeld de huisartsenzorg, aangezien een groot deel van de vraag naar specialistische zorg via huisartspraktijken komt. Het is dus van belang dat huisartsen weten dat ze ook kunnen doorverwijzen naar Druk & Dwars voor hulp en ondersteuning thuis, op school en op de kinderopvang, zonder diagnostische classificatie voor het kind.
- Hoe kunnen we de Druk & Dwars werkwijze optimaal verspreiden? Een opmerkelijk onderzoeksresultaat was dat in een organisatie waar veel werknemers getraind waren in D&D doen-denken, de niet getrainde medewerkers dit na verloop van tijd over gingen nemen. Pedagogisch denken en handelen blijkt dus besmettelijk en je hoeft binnen een organisatie niet iedereen te trainen om een andere manier van kijken en doen te implementeren.
Op basis van de meningen van de aanwezigen overwegen we deze inspiratiedag tot een jaarlijks terugkerend fenomeen te maken. En er misschien wel twee van maken: een terugkomdag voor mensen die al een training gevolgd hebben en elkaar nu kunnen inspireren, en een introductiedag voor mensen die overwegen een van de trainingen of trajecten te gaan volgen, maar nog wat meer informatie nodig hebben. Dus:
“Yo Man, tot volgend jaar bij de Druk & Dwars dag 2024!”