Als onderwijsmens word ik warm van mooie initiatieven om kinderen te helpen zich optimaal te ontwikkelen tot gelukkige en volwaardige volwassenen.
Door mijn ervaringen als docent (vo), docent/onderzoeker (RuG), auditor (Hobéon/ NQA/ Effectief Onderwijs) en directeur (Noordelijk Onderwijsgilde), heb ik een enorme drive ontwikkeld om te strijden voor goed onderwijs. Bij goed onderwijs zie ik bevlogen professionals voor me die bij elk kind blijven puzzelen met wat ze zelf kunnen doen om dit kind verder te helpen. Op die manier ontwikkel je namelijk vakmanschap. En vakmanschap zorgt er op haar beurt weer voor dat kinderen uitgedaagd, geïnspireerd en geactiveerd worden, zonder dat ze gefrustreerd raken. Maar vakmanschap is veel meer dan enkel goed lesgeven of opvoeden; het veronderstelt bijvoorbeeld ook dat je kinderen leert om op te komen voor zichzelf, om met moeilijke situaties om te gaan, of om het positieve van anderen in te zien en anderen niet buiten te sluiten.
Daarom ben ik heel blij om als coördinator van Druk & Dwars ook een steentje te mogen bijdragen. De kracht van dit project ligt in het consequent, voorspelbaar en langdurig volhouden van effectief pedagogische handelen. Zo leer je als ouder, pedagogisch medewerker of leerkracht hoe je constructief kunt omgaan met het drukke en dwarse gedrag van kinderen. Want ook deze kinderen verdienen het om niet steeds negatief aangesproken of buiten gesloten te worden!
Maruschka Sluiter heeft de afgelopen jaren de rol als coördinator met verve verricht. Voor Maruschka bestond echter de wens om zelf meer in de praktijk aan de slag te gaan. Tegenwoordig werkt Maruschka met veel inzet en enthousiasme als gezinsbehandelaar.